Electro World Leerdam - ERM interview.
“Internet is geen concurrent voor ons. Wij zijn een concurrent voor internet!”
“Internet is geen concurrent voor ons. Wij zijn een concurrent voor internet!” Deze uitspraak typeert Electro World Leerdam, die we bezoeken als voorbeeld van een winkel die de omslag heeft gemaakt naar de nieuwe look & feel van deze organisatie en hierdoor de aanloop met 200 procent heeft zien toenemen.
United Retail
We spreken met de eigenaresse Dineke Blok en haar medewerker Peter van Opijnen. Laatstgenoemde startte een
elektronicawinkel in 1996. Peter was daarvoor werkzaam bij de Rabobank en werkte op de zaterdagen mee in deze
winkel die zich bevond in een pand tegenover de huidige zaak. In ’96 ontstond de mogelijkheid om de winkel over te
nemen en deze kans greep hij graag aan. Peter was in die tijd lid van Euramco (United Retail). Later volgde een overstap
naar Expert en in 2012 besloten Peter en Dineke zich uitsluitend op witgoed te gaan richten, waardoor ze weer bij
United Retail terechtkwamen, ditmaal als Witgoed specialist. “De cirkel was weer rond. Het voelde prettig om deel uit te maken van deze organisatie”, stelt Dineke. “Vooral de vrijheid die je als ondernemer hebt, spreekt ons aan.”
Daadkracht
Over de keuze om over te stappen naar Electro World zegt Dineke: “Deze formule gaat helemaal de goede kant op en ik wilde daar heel graag bij horen. Electro World heeft veel daadkracht, timmert goed aan de weg en staat stevig in de markt. Nu kunnen we alle productgroepen in de winkel plaatsen, waardoor we onze klanten een breder pakket aan kunnen bieden.”
Op ‘Black Friday’, 29 november 2019, werd de vernieuwde winkel geopend. “We hadden een behoorlijk intensieve
verbouwing achter de rug. Alles, maar dan ook echt alles, hebben we aangepakt: van plafond tot vloeren, airco, warmtepomp,
verlichting, een volledig nieuw interieur en noem maar op.”
Internet de baas
Peter: “We hebben het allemaal over internet en natuurlijk is dat een concurrent, maar wij denken dat wij dankzij onze manier van werken en aanpakken internet de baas zijn. En in onze visie zal dat over vijf jaar helemaal zo zijn. Wij zijn ervan overtuigd
dat de wereld er dan heel anders uit zal zien en dat de stenen winkels dan weer de overhand zullen hebben.”
Dagelijks contact
De ommezwaai en ombouw van de nieuwe Electro World-winkel werd nauwgezet begeleid door United Retail.
Lennart Beekman, sales manager United Retail, die vanuit United de ombouw coördineerde: “We hebben vaak gespard
met deze ondernemer om er zeker van te zijn dat echt aan alles werd gedacht. Ze hadden bepaalde ideeën en die hebben we stuk voor stuk met hen doorgenomen. Daarna zijn we aan de slag gegaan en waarbij we Dineke en Peter met elke stap begeleid hebben.”
Dineke Blok: “Vooral de laatste weken had ik dagelijks contact met Herbert Mulhof, onze Regiomanager vanuit United
Retail. Ieder dingetje dat door je hoofd speelt, moet getoetst worden. Je wil niets over het hoofd zien, het moest in één
keer goed zijn. Ik moet zeggen, de begeleiding was fantastisch.”
Lees het hele interview nu in de maart editie van het ERM.
*Foto’s: MARIJKEfotografeert.nl